Bedrijfsruimte huren of verhuren: het onderscheid tussen kantoorruimte en winkelruimte
Iedereen huurt wel eens wat. Bijvoorbeeld: een huurfiets tijdens een stedentripje, een koffiemachine voor de zaak of een evenement, of een garagebox om inboedel op te slaan. In al deze gevallen is het algemene huurrecht van toepassing.
Huren in het algemeen
Bedrijfsruimte huren: wat huur je precies?
Naast de algemene regels gelden er meer specifieke, aanvullende regels. Welke regels aanvullend gelden is afhankelijk van het onderwerp van de huur. Huur van woonruimte kent andere bepalingen dan huur van bedrijfsruimte.
Ook bedrijfsruimte is nog weer onderverdeeld in twee groepen: de winkelruimte en de kantoorruimte. Dit onderscheid is wat lastig te maken, want waar valt de praktijk van de pedicure onder? Waar valt de kantine van de hockeyclub onder en waar valt een cateringbedrijf onder?
De wetgever heeft criteria opgesteld waaraan de bestemming van het bedrijf getoetst kan worden. Deze criteria zijn van belang bij bedrijfsruimte huren (of verhuren).
Criteria voor winkelruimte en kantoorruimte
De definitie van winkelruimte is wat ouderwets gegeven:
-
een kleinhandelsbedrijf;
-
een restaurant- of cafébedrijf;
-
een afhaal- of besteldienst;
-
een ambachtsbedrijf;
-
mits deze ruimte toegankelijk is voor het publiek, voor levering van zaken of diensten.
Waar valt dan de praktijk van de pedicure onder? De rechter heeft geoordeeld dat pedicure een ambacht is, dus de ruimte is een winkelruimte.
Als de kantine van de hockeyclub toegankelijk is voor het publiek zou het een winkelruimte kunnen zijn, maar als alleen de eigen leden welkom zijn, dan is de kantine een kantoorruimte.
Worden de maaltijden bij de cateraar ook ter plaatse verkocht, dan is er sprake van een winkelruimte, maar bezorgt het cateringbedrijf uitsluitend bij klanten, dan is de ruimte weer een kantoorruimte.
Huurbescherming
Het onderscheid is niet zonder reden. Huurders van een winkelruimte genieten meer huurbescherming dan huurders van een kantoorruimte.
Het idee daarachter is dat de bedrijven die een winkelruimte huren, vaak meer belang hebben bij de zekerheid van de huurovereenkomst. Zij zijn afhankelijk van de locatie door de bekendheid ervan bij het publiek.
Als het gaat om bedrijfsruimte huren, of bedrijfsruimte verhuren, dan is het dus belangrijk dat vooraf wel het onderscheid tussen winkelruimte of kantoorruimte duidelijk is, juist vanwege de eventuele huurbescherming.
ROZ model
Bij het opstellen van huurovereenkomsten wordt vaak gebruik gemaakt van de standaardmodellen die de ROZ (Raad voor Onroerende Zaken) beschikbaar stelt. Als je kiest voor een standaardmodel, wees er dan wel op bedacht dat het juiste model wordt gekozen. Als verhuurder kan je jezelf in de vingers snijden door ‘per ongeluk’ een winkelruimte overeenkomst te ondertekenen, terwijl een kantoorruimte verhuurd wordt.
De praktijk is (ook) belangrijk
Ga je een bedrijfsruimte huren en wil je weten of er sprake is van een winkelruimte of kantoorruimte, dan is de bestemming van het gehuurde bepalend. Jij en je (ver)huurder kunnen dus de overeenkomst de titel ‘Kantoorruimte” geven, maar als in de praktijk het pand gebruikt wordt als winkelruimte, dan zijn de regels voor winkelruimte van toepassing. Partijen kunnen dus niet zelf contractueel bepalen welke regels van toepassing zijn. Papier en praktijk komen dus niet altijd overeen.
Contact
Bij twijfel over de juiste overeenkomst om een bedrijfsruimte te huren/ verhuren en voor advies over de invulling van de rest van de overeenkomst, kunt u altijd contact opnemen met één van onze advocaten
Naar blogverzicht