Velden zijn niet correct ingevuld

De regels voor webshops zijn gewijzigd

Verkoop jij producten via een webshop of een online platform? Dan heb je sinds 28 mei 2022 te maken met nieuwe regels. Deze regels zijn geïntroduceerd om consumenten online beter te beschermen en gelden dus voor B2C relaties. Wat betekent dit voor jou?

 

1. Eerlijke van-voor prijzen 

Geef je wel eens (flinke) korting? Dan mag je sinds 28 mei geen willekeurige ‘van prijs’ meer tonen. De ‘van prijs’ moet de laagste prijs zijn waarvoor je het product in de 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding hebt aangeboden.
 
Hiermee kan worden voorkomen dat je de prijs van het product kort voor de aanbieding voor korte tijd verhoogt, waardoor de korting veel groter lijkt dan hij daadwerkelijk is.
 

2. Echte reviews

Je mag alleen nog maar echte reviews op je website plaatsen. Ook moet je op je website aangeven hoe je controleert of reviews echt zijn. Bovendien moet je aangeven of je alle reviews laat zien, dus zowel de positieve als de negatieve. En sponsor je een klant of heb je voor een beoordeling betaald? Dan moet je dit ook vermelden.
 
Ben je aangesloten bij een revieworganisatie, zoals Trustpilot of Kiyoh? Dan mag je op je website vermelden hoe deze partij omgaat met reviews. Je kunt dan ook met een link verwijzen naar de pagina waarop de revieworganisatie zelf uitlegt hoe zij te werk gaan.
 

3. Informeren over gepersonaliseerd aanbod

Geef je je klanten een gepersonaliseerd aanbod, bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten, de aankoopgeschiedenis of andere data? Dan moet je je klanten hierover voor de aankoop informeren. Dat kan met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.
 

4. Informeren over gratis online diensten

Als  je je klanten een gratis online dienst aanbiedt, maar zij in ruil daarvoor hun persoonlijke gegevens moeten achterlaten, dan moet je vermelden hoe lang zij aan de dienst vastzitten én hoe zij zich kunnen uitschrijven. Bovendien moet je hen het recht geven om de dienst binnen 14 dagen zonder reden op te zeggen. En als een klant opzegt, moet je direct zijn of haar gegevens verwijderen.
 

5. Informatie over derde partijen

Als je een online marktplaats hebt of anderen via jouw webshop producten of diensten laat aanbieden, moet je vooraf onderzoeken met wie je zakendoet. Zo moet je informeren of het om een onderneming of een particuliere partij gaat en tegen welke voorwaarden deze partij zijn goederen of diensten aanbiedt.
 
Ook moet je op de website duidelijk aangeven of een klant zakendoet met jou of  rechtstreeks met een derde partij. Is dit laatste het geval? Dan moet je, bij voorkeur op de betaalpagina - aangeven of dit een ondernemer of een particulier is en welke voorwaarden er op de verkoop van toepassing zijn.
 

Handhaving

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) controleren of je je aan deze nieuwe regels houdt. Doe je dat niet? Dan kan er - afhankelijk van het type overtreding - een boete volgen die kan oplopen tot 4% van je jaaromzet.
 

Vragen?

Heb je hier vragen over? Bel dan met Actio Advocaten of vul het contactformulier in, wij helpen je graag verder.

 

 

 

 

 


Naar blogverzicht