Velden zijn niet correct ingevuld

De regels bij het opzeggen van een abonnement

Als het gaat om het opzeggen van abonnementen, dan valt het op dat er veel verwarring is bij ondernemers en consumenten over de wettelijke regels. Wanneer kan een abonnement nu eigenlijk opgezegd worden, hoe lang is de opzegtermijn en wanneer moeten toch de kosten tot het einde van het jaar betaald worden?

Onlangs werd ik benaderd door iemand met een vraag over het opzeggen van een sportschoolabonnement. Hij had per mail een verzoek gedaan aan de sportschool om zijn abonnement te beëindigen per eerst mogelijke datum. In de algemene voorwaarden van de sportschool stond dat overeenkomsten schriftelijk konden worden opgezegd. Echter was de reactie van de sportschool dat opzeggen alleen mogelijk was middels een formulier aan de balie van de sportschool. Opzegging per mail was absoluut onmogelijk.

Wat zijn de regels voor het opzeggen van een abonnement?

Voor de consument, maar zeker ook voor ondernemers, is het van belang om te weten hoe de regels in elkaar steken. Volgens de Wet Van Dam heeft een consument de mogelijkheid om een duurovereenkomst na het verstrijken van de contractperiode te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van een maand. Contracten, zoals die van sportscholen, zijn na de eerste contractperiode derhalve per maand opzegbaar. Het doel hiervan is het tegengaan van stilzwijgende verlenging van abonnementen, contracten en andere duurovereenkomsten. 

actio-juridisch-servicecontract-banner

De wijze van opzegging

Abonnementen kunnen opgezegd worden door op een duidelijke wijze mede te delen dat het abonnement wordt opgezegd. Die mededeling is in beginsel vormvrij. Dat betekent dat jouw klanten mogen opzeggen op de wijze waar zij de voorkeur aan geven; zoals per brief, per e-mail of telefonisch. Schrijven de algemene voorwaarden een bepaalde wijze van opzegging voor, dan moet de klant die wijze van opzegging volgen. Hierbij wordt de klant wettelijk gezien wel beschermd. Zo mogen abonnementen altijd opgezegd worden op de wijze waarop de abonnementen zijn afgesloten, ook als de algemene voorwaarden een andere weg voorschrijven. Kunnen jouw klanten telefonisch een abonnement bij je afsluiten? Dan mogen zij het abonnement ook telefonisch weer opzeggen, ook als je algemene voorwaarden vermelden dat opzeggen uitsluitend schriftelijk kan.

Tijdstip van opzeggen en opzegtermijn

Opzeggen mag op ieder moment. Deze bevoegdheid mag niet worden beperkt. Het tijdstip van opzegging is echter iets anders is dan het tijdstip waarop het abonnement door opzegging eindigt. Je mag jouw klanten wel aan een opzegtermijn van (meestal) een maand houden, voordat het abonnement daadwerkelijk stopt.

Hoe liep het af met het sportschoolabonnement?

De klant waarover ik het zojuist had, heeft een opzegbrief aan de sportschool gezonden. En met succes, want hij kreeg direct een bevestiging van zijn opzegging… per mail, dat dan weer wel vreemd genoeg.

Meer weten?

Wil je weten of jouw algemene voorwaarden aan de Wet Van Dam voldoen? Neem contact op met onze gespecialiseerde advocaten via 0592-751900 (Assen) of 0528-820030 (Hoogeveen), of vul ons formulier in en wij bellen je zo snel mogelijk terug!

 


Naar blogverzicht